تهویه صنعتی در محیط های سربسته ای مانند سوله ها و کارخانه ها ترکیبات شیمیایی و مواد مختلف تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت کارکنان این مکان ها دارد اهمیت بالایی دارد. در این مقاله ما سعی می کنیم انواع تهویه صنعتی را برای ایجاد هوای سالم در این مکان ها و کاربرد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تهویه صنعتی چیست و کاربرد آن کدام است

تهویه صنعتی یکی از مهم ترین سیستم هایی است که در صنایع مختلف باید مورد استفاده قرار گیرد. این نوع تهویه ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند و هر دسته بنا بر نوع تولید در مکان خاصی مورد استفاده واقع می شود. بعضی از آن ها هواکشی بسیار خوب دارند، از این نوع بیشتر در فضاهایی استفاده می شود که نیاز به جریان مناسب هوا باشد.

اما بعضی دیگر قدرت هواکشی بالا در مکان هایی با شرایط نامطلوب را دارا می باشند. حتی بعضی از تهویه های صنعتی کارکرد بالا در شرایط آلوده و سمی را دارند. هر کدام از آن ها و کاربرد آن بسته به نوع شرایط محیط متغیر خواهد بود.

 

انواع تهویه صنعتی و کاربرد آن

تهویه های صنعتی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در زیر به تقسیم بندی آنها خواهیم پرداخت. توجه نمایید که هر نوع از این تهویه ها برای مکانی خاص طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین لازم است که از کارکرد هر کدام از آنها اطلاع درستی داشته باشید. تا هنگام مصرف دچار آسیب و مشکل نشوید.

انواع تهویه صنعتی محوری

یکی از انواع تهویه صنعتی نوع محوری است. این دسته از تهویه ها خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.این تقسیم بندی عبارتند از:

تهویه های دیواری، تهویه سقفی، تهویه کانالی و تهویه پوششی

کاربرد هر کدام به نیاز و شرایط محیط بستگی پیدا می کند. از انواع تهویه صنعتی و کاربرد آن می توان به هواکش های آکسیال و هواکش های آکسیال سقفی و همچنین هواکش های جت فن اشاره نمود.

کاربرد آن این است که می تواند هوای آلوده را که گازهای خورنده نیز در آن باشد از فضاهای سربسته مانند تونل، کارخانه، کارگاه، آزمایشگاه و... به سمت بیرون انتقال داده و باعث پاکی هوای محیط شوند. مزیت این نوع تهویه آکسیال نسبت به انواع دیگر در این است که فشار کمتری را تولید می نمایند.

تهویه های صنعتی گریز از مرکز یا تهویه سانتریفیوژ

این نوع نیز به دسته های مختلف بنابر مکان های مختلف تقسیم می شوند. این نوع از تهویه ها دارای غبارگیر و فیلتر آلودگی می باشند. دسته های مختلف عبارتند از:

- هواکش های خم به عقب، هواکش خم به جلو، یک طرفه و دوطرفه

- از انواع تهویه صنعتی گریز از مرکز می توان به هواکش سانتریفیوژ، باکس فیلتر، غبارگیر های صنعتی و دستگاه تصفیه آلودگی هوا اشاره نمود.

- این نوع تهویه صنعتی بیشتر برای تهویه هوای معمولی و یا هوای حاوی گرد و غبار و همچنین هوایی که دارای مواد شیمیایی خورنده و یا ساینده است مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع می توان در مکان هایی که گرانول، پوشال چوب، و یا هر نوع مواد مشابه وجود دارد استفاده نمود.

تهویه های سقفی

این نوع دستگاه تهویه برای جابجایی هوای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. کانال های کوتاه و حتی بدون کانال از ویژگی های این نوع تهویه است. همچنین به علت اشغال نکردن فضا در ساختمان ها کاربرد این نوع تهویه بسیار مرسوم است.

جت فن ها

جت فن ها نوع خاصی از انواع تهویه صنعتی است که بیشتر در تونل ها و یا حفاری ها استفاده می شود. این نوع تهویه ایجاد صدایی بسیار بلند می کند که مانع از استفاده این تهویه در مکان هایی مانند سالن های نمایش و آمفی تئاتر می شود. فراموش نکنید که در مکان هایی که سخنرانی انجام می شود نیز از این نوع تهویه استفاده نکنید.

جت فن ها خود به چند گروه تقسیم بندی می شوند. که به توضیح این نوع از انواع تهویه صنعتی خواهیم پرداخت.

جت فن های معمولی

یکی از انواع تهویه صنعتی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد جت فن های معمولی هستند. قیمت پایین و کاربرد آسان از مزایای این نوع تهویه است.

موارد کاربرد این جت فن ها بیشتر در پارکینگ ها،تونل های زیر گذر و یا تونل های طولی می باشد.

جت فن های معمولی ایجاد تونل باد با سرعت بسیار بالا را سبب می شوند.

جت فن دو جهته و یا معکوس شونده

در بعضی از موارد لازم است که بتوان جهت جریان هوا را معکوس نمود. این کار در فضاهای سربسته مانند پارکینگ های خاص بسیار ضروری به نظر می رسد. در این زمان لازم است که از این نوع از انواع تهویه صنعتی استفاده شود. از این جت فن ها نیز میتوان در تونل های طولی و زیر گذرها استفاده نمود.

جت فن های قابل تنظیم

از انواع تهویه صنعتی می توان به جت تنظیم شونده اشاره نمود. همانطور که از نام این جت فن بر می آید در این نوع به دلیل شکل خاص آن می توان ورودی و خروجی جریان هوا را طوری تنظیم نمود که در یک راستا نباشند و در تنظیم آن زاویه ایجاد نمود.

از این جت فن ها در تهویه طولی تونل های قوس دار که قوسی نسبتا زیاد دارند استفاده می شود.

جت فن کتابی

طراحی این نوع جت فن به فرم هندسی به آن این امکان را می دهد تا با استفاده از فن های محوری خود جریان هوا به صورت گریز از مرکز باشد. ورودی هوا در این نوع از انواع تهویه صنعتی در زیر و خروجی هوا در جلو است.

این نوع جت فن ها دارای کمترین افت فشار نسبت به انواع دیگر جت فن ها هستند. برای خرید و مشاهده انواع مختلف تهویه صنعتی و کاربرد آن ها می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید.

کامنت بگذارید