امروزه برای تهویه هوا و تولید هوای پاک انواع مختلفی از دستگاه های تهویه تولید شده است، که در ادارات و منازل استفاده می شود. کانال هوا وسیله ای برای انتقال هوای تصفیه شده می باشد. شرکت سامان تهویه ایرانیان STI یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید، نصب و راه اندازی انواع کانال هوا ماشینی می باشد. ما در ادامه این مقاله به معرفی کانال هوا ماشینی می پردازیم و در مورد چگونگی نصب و راه اندازی آن صحبت می کنیم.

 

کانال هوا چیست و چه کاربردی دارد؟

کانال هوا ماشینی وسیله ای است که؛ برای هدایت هوای انواع دستگاه های تهویه مانند هواسازها، ایرواشرها، زنت ها، فن کویل های کانالی، اسپیلت های کانالی، کولرهای آبی و هواکش های سانتریفیوژ مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد نصب و راه اندازی کانال هوا بایستی یک سری اصول رعایت شود که در ادامه در رابطه با این موضوع بیشتر توضیح می دهیم.

انواع کانال هوا ماشینی

شرکت STI انواع مختلفی از این کانال را تولید می کند. انواع مختلف کانال هوا ماشینی عبارتند از:

لوله فلکسی فلزی
- کانال فلکسیبل پلاستیکی
- کانال  گالوانیزه
- کانال پیش عایق شده
لازم به ذکر است که کانال های گالوانیزه و کانال های پیش عایق از جمله پرکاربرد ترین کانال ها در سیستم های تهویه هوای مطبوع می باشند.

چگونگی نصب و راه اندازی کانال

نصب و راه اندازی صحیح کانال های هوا ماشینی در پروژه ها بسیار حائز اهمیت می باشد و عدم تجربه و تخصص کافی در این زمینه پروژه را مختل می کند. شرکت سامان تهویه ایرانیان کارشناسانی با تجربه و متخصص در این زمینه دارد و شما با خیالی آسوده می توانید نصب و راه اندازی کانال هوا را به این شرکت بسپارید.

مهمترین نکات در رابطه با نصب و راه اندازی کانال

برای اینکه نصب و راه اندازی کانال هوا ماشینی موفقیت آمیز باشد نیاز به رعایت یکسری نکات می باشند که این نکات مهم عبارتند از:

- محاسبه دقیق ابعاد بهینه کانال
- کانال هوا باید در ابعاد تعیین شده، قرار گرفته و نصب شود.
- کانال باید از نظر ابعادی و انشعابات مربوطه تقارن داشته باشد.
کانال هوا بایستی با توجه به محاسبه فشار هوای داخلی و عوامل محیطی در طول زمان استحکام و پایداری لازم را داشته باشد.
حداکثر فاصله ممکن کانال ها با سازه ها و دیگر تجهیزات حیاطی ساختمان باید رعایت شود.
افت فشار در داخل کانال به دلیل حرکت و جریان هوا همواره وجود خواهد داشت که؛ به آن افت اصطکاکی نیز گفته می شود؛ که به عوامل زیادی بستگی دارد که؛ در زمان نصب و راه اندازی کانال بایستی رعایت شود. این عوامل عبارتند از:
- ابعاد کانال
- حجم هوای عبوری از کانال
- سرعت هوا عبوری از کانال
- طول کانال
- زبری سطح داخلی کانال



نصب و راه اندازی کانال هوا به یکی از سه روش زیر انجام می شود:

- روش کاهش سرعت

برای نصب و راه اندازی با این روش، ابتدا سرعت مجاز عبور هوا به همراه حجم یا CFM هوای مورد نیاز با استفاده از اعداد ارائه شده در جداول مهندسی محاسبه می شود. با کمک این مقادیر، حجم و سرعت مجاز هوا و مراجعه به داکتیلاتور ابعاد کانال چهارگوش یا گرد اندازه گیری می شود. مطابق با استانداردهای ارائه شده، با دور شدن از مبدا ورودی کانال اصلی و نزدیک شدن به کانال های فرعی، انشعابات و دریچه ها سرعت عبور هوا باید کمتر در نظر گرفته شود. و ابعاد کانال آن مقطع از مسیر با توجه به حجم هوای عبوری از هر مقطع از کانال، با استفاده از داکتیلاتور مشخص می شود. برای محاسبه ابعاد کانال با روش کاهش سرعت بایستی مهندسین و کارشناسان مربوطه در زمینه نصب و راه اندازی کانال های عبوری هوا اطلاعات، تجربه و تخصص کافی را داشته باشند. لازم به ذکر است که این روش در مواردی که سیستم ساده می باشد، قابل استفاده می باشد و همچنین بایستی ضربه گیرهای قابل تنظیم جهت ایجاد توازن افت فشارها (Friction loss) در سیستم کانال های عبور هوا در نظر گرفته شود.

- روش اصطکاک یکسان

این روش به منظور تعیین ابعاد کانال ها به منظور نصب و راه اندازی کانال هوای ورودی به اتاق ها، هوای برگشتی و نیز هوای تخلیه کاربرد دارد. در این روش افت مربوط به اصطکاک عبور هوا با کانال در هر فوت از طول مسیر کانال برای کل سیستم کانال کشی تهویه یکسان محاسبه می شود. در استفاده از این روش برای عبور هوا در کانال اصلی و نزدیک به فن یک سرعت اولیه در نظر گرفته می شود. و سپس ضریب اصطکاک، با داشتن این سرعت اولیه و حجم هوای عبوری از داکتیلاتور محاسبه می شود.

این افت افت اصطکاک را در تمام سیستم کانال در نظر گرفته می شود و حجم هوای عبوری از هر مقطع ابعاد کانال آن بخش با استفاده از این عدد قابل محاسبه می باشد. درسته که روش محاسبه اصطکاک یکسان به دلیل نیاز کمتر به ایجاد توازن در تعیین ابعاد کانال در مقایسه با روش محاسبه کاهش سرعت بهتر می باشد.

اما درمواردی که سیستم دارای انشعاباتی هم با طول کوتاه و هم طول بلند باشد ، متعادل کردن سیستم با این روش دشوار بوده و کار بیشتری به غیر از استفاده از ضربه گیر برای یکسان کردن افت فشارها در انشعابات یا ایجاد فشار استاتیک مساوی در پشت هر دریچه انتهایی خروج هوا قابل انجام نمی باشد. که خود این موضوع تامین فشار استاتیک یکنواخت در تمامی دریچه ها و انشعابات هوای کانال غیر ممکن می کند.

- روش ازدیاد مجدد فشار استاتیک

بعد از اینکه حجم هوای عبوری در این روش تعیین و محاسبه شد. اندازه ی کانال به گونه ای تعیین می شود که؛ افزایش فشار استاتیک (ازدیاد مجدد فشار استاتیک در اثر کاهش سرعت) در هر انشعاب یا دریچه انتهایی فقط بر افت اصطکاک در همان قسمت غلبه کند، به خاطرهمین در این روش فشار استاتیک قبل از دریچه انتهایی با فشار استاتیک در هر انشعاب یکسان می شود. برای نصب و راه اندازی کانال با این روش با تعیین حجم هوای عبوری و دانستن سرعت شروعی ابعاد کانال اصلی نزدیک به فن در نظر گرفته می شود. ابعاد و قسمت های دیگر کانال با نمودار نسبت L/Q و نمودار ازدیاد فشار استاتیک در سیستم سرعت کم محاسبه می شود.

کامنت بگذارید