کفپوش ضد صدا و به کارگیری آن یکی از راهکارهای مفید برای کاهش انتقال صدا از کف به داخل منزل است. در دنیای آپارتمانی امروز معمولا این انتقال صدا به سبب عدم استفاده از عایق های صوتی و کوبه ای به راحتی انتقال پیدا می کند و آسایش ساکنان آن محیط را خدشه‌دار می‌کند. ممکن است در خانه خودتان بچه هایی که تازه راه رفتن را آموختند و صدای راه رفتن یا دویدن آنها و از وسایل صوتی و یا سرگرمی که استفاده می نمایید و دوست نداشته باشید که صدای آن به طبقات پایین یا بالا برود، در این شرایط باید حتما به فکر استفاده از کفپوش‌ و عایق های صوتی مناسب باشید.

برای کاهش انتقال صدا  کف و سقف، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

آشنایی با انواع کفپوش ضد صدا

محصولات مختلفی برای رفع مشکلات مرتبط با انتقال صدای راه رفتن و دویدن و هر صدای آزار‌دهنده دیگری وجود دارند، برخی از این محصولات به عنوان کفپوش یا عایق کف استفاده شده و به خودی خود ظاهر خوبی دارند.

البته برخی دیگر از این محصولات، به عنوان عایق در زیر کفپوش اصلی نصب می‌شوند، این عایق‌ها از ظاهر زیبایی برخوردار نیستند و تنها از انتقال صدا جلوگیری می‌کنند. در ادامه انواع مختلف کفپوش‌ها و راه‌های جلوگیری از انتقال صدا را معرفی و بررسی خواهیم کرد، از جمله:

 

  • کفپوش لمینت و کفپوش پارکت
  • انواع فرش ها و موکت ها
  • افزایش ضخامت کف همراه با عایق های رولی الاستومریک؛
  • عایق صوتی نانو؛
  • عایق های رولی ضد صدا الاستومریک؛

 

کفپوش لمینت و پارکت

پارکت و لمینت جز کفپوش هایی هستند که جهت بستری زیبا در منازل مسکونی یا محیط های اداری استفاده می شود و دارای فوم سایلنت به ضخامت 2 تا 3 میلیمتر که عایق صدا است و در دسته محصولاتی که از انتقال صدا در کف جلوگیری می کنند قرار می گیرد. این 2 کفپوش ظاهر خوبی دارد ، این کفپوش‌ها در طرح‌های مختلف چوبی و سنگی تولید می‌شوند.

معمولا فومی (فوم سایلنت) که در زیر این پارکت‌ها قرار می‌گیرد، عایق صدای بسیار خوبی بوده و حتی ضد آب است. میزان کارایی این کفپوش در کاهش انتقال صدا، به کیفیت فومی بستگی دارد که در زیر آن قرار می‌گیرد.

فرش ها و موکت ها

موکت و فرش می تواند به عنوان عایق صوتی در خانه و آپارتمان عمل کند. علاوه بر این ، موکت راه مناسب و به صرفه ای برای ایجاد عایق صوتی حتی در خانه هاو فضاهای بزرگ است، چون استفاده از آن به عنوان کفپوش باعث می شود سروصداهای رفت وآمد و جابه جایی در خانه یا محل موردنظر ، انعکاس کمتری پیدا کنند و در نتیجه فضا آرام تر جلوه کند. اما می توان برای شرایط و عملکرد بهتر با استفاده از عایق های صوتی رولی زیر فرش یا موکت عایق صوتی بهتری داشت.

 

افزایش ضخامت کف

همانطور که می‌دانید، صداهای کوبه‌ای به راحتی به طبقات پایین انتقال پیدا می‌کنند. به طور مثال پریدن کودک و یا دویدن آن‌ها ممکن است باعث آزار همسایگان طبقه پایینی شود.

برای کاهش این انتقال صدا لازم است ضخامت کفسازی خانه آن افزایش پیدا کند. استفاده از بتن های سبک با ضخامت بالا در کف خانه‌ها و استفاده از عایق های رولی برروی بتن از دیگر راهکارهای به ظاهر سنتی اما کارآمدی است که انتقال صدا را به شدت کاهش می‌دهد. با انجام این کار ضخامت و جرم کف افزایش پیدا کرده و انتقال صدا به حداقل  می‌رساند.

 

عایق صوتی نانو

عایق‌های صوتی نانو از دیگر عایق های ضد صدایی هستند که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، در تولید عایق صدای نانو از فناوری جدید به همراه ویژگی‌های آکوستیک بهره برده شده است.

این عایق‌ها در قطرهای مختلف ، به صورت روکار و توکار نصب می‌شوند، همین موضوع یکی از مزیت‌های بزرگ عایق صوتی نانو به حساب می‌آید.

عایق صوتی ضد صدا نانو می‌تواند انتقال صدای دویدن، پریدن، کشیدن مبل و یا وسایل سنگین را به صفر برساند. عایق نانو ضد اشتعال بوده و حتی برای محیط‌های اداری نیز گزینه مناسبی است.

عایق‌های نانو نسبت به عایق‌ها و کفپوش‌های ضد صدای نسل قبل، از کارایی بیشتر و ضخامت کمتری برخوردار هستند، می‌توانید این کفپوش‌ها را در دانسیته و تراکم‌‌های مختلف تهیه کنید.

یکی از نکات مهم در انتخاب کفپوش ضد صدا، توجه به ضد آب بودن آن است، کفپوش ضد صدا نانو هم آنتی باکتریال بوده و هم ضد آب می‌باشد. از این عایق صدا نانو می‌توان در زیر سیمان، فرش و یا حتی پارکت لمینت استفاده کرد.

 

عایق صوتی رولی الاستومری

یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای عایق‌بندی کف ساختمان‌ها، استفاده از عایق صوتی الاستومریک است.

عایق‌های الاستومری به عنوان عایق‌های حرارتی، برودتی و صوتی شناخته می‌شوند که دارای فن آوری ساخت پیشرفته و دارای ضریب جذب صوت بسیار بالا دارد، از آنجایی که این عایق ساختار سلولی بسته‌ای دارد، انتقال صدا با وجود این عایق به شدت کاهش می‌یابد و مناسب ساختمان هایی با تعداد نفرات زیاد می باشد.

عایق‌های فوم رولی الاستومریک برای آکوستیک و عایق کردن دیوار اتاق‌ها و فضای استودیوها نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شوند و به علت نصب بسیار آسان و دوستدار محیط زیست بودن در اکثر پروژه های ساختمانی به وفور استفاده می گردد.

این عایق در 2 مختلف ساده و موج‌دار( شانه تخم مرغی) در بازار وجود دارد.

این عایق طول عمر بالایی داشته و انعطاف‌پذیری خوبی جهت نصب دارد. عایق صوتی الاستومریک شانه تخم مرغی و رولی ساده دارای کلاس جذب رطوبت و اشتعال است. این عایق معمولا دربرابر پارگی از مقاومت خوبی برخوردار است.

از عایق های صوتی رولی الاستومریک در دیوار های مسکونی مشترک ،کف و سقف ها بصورت روی کار و داخل کار می توان استفاده نمود و توانایی بسیار زیادی در جذب در انواع فرکانس ها و صدا های کوبه ای را برخوردار است.

از طرفی مواد شیمیایی نیز تاثیر در این عایق صوتی ندارد. عایق الاستومریک در حفظ انرژی و کاهش مصرف آن نیز تاثیر گذار است.

 

جمع بندی

در اینجا به مزایا عایق کاری با کفپوش ها و انواع عایق ها جهت صدا های کوبه ای و صدا های هوابردی پرداختیم. گفتیم که کف پوش ها از  لحاظ ظاهری زیبا هستند. این کفپوش اگر درست انتخاب شود، علاوه بر کارایی زیباشناسانه در طراحی دکوراسیون داخلی ، می تواند عایق خوبی برای دما و صدای محیط باشد.

البته عایق بندی با کفپوش ها ، نمی تواند جایگزین تمام و کمالی برای روش های حرفه ای عایق بندی باشد، اما ویژگی های خودش را دارد و برای بعضی محیط ها بهترین گزینه است. ضمن آنکه صدا های مزاحم در فضا را هم جذب کرده و به سلامت افراد حاضر در آن محیط کمک می کند.

عایق های رولی الاستومریک عایق خوبی برای دماست و صوت هستند. دمای محیط را حفظ می کند و این دمای مطلوب به معنای جلوگیری از هدررفت انرژی و صرفه جویی در مصرف آن است. ویژگی آکوستیک عایق های صوتی رولی الاستومری هم باعث به حداقل رسیدن سروصدای اضافی در محیط می شود. فضاهای شهری پر از آلودگی های صوتی هستند و عایق بندی اتاق ها با عایق صوت الاستومریک ، می تواند بسیاری از این صداهای ناخوشایند را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کامنت بگذارید