هدایت و جمع آوری آبهای سطحی حاصل از بارش باران، شستشو و ... باید به نحوی انجام شود که بهترین گزینه استفاده از کانال پیش ساخته می باشد. کانالهای پیش ساخته یا گاتر توسط شرکت های خارجی در انواع مختلف طراحی و تولید شده اند. از گاترها برای استفاده در استخر، محوطه، پارکینگ، رمپ، آشپزخانه های صنعتی و ... استفاده می شود. کانال پیش ساخته بتنی که یکی از قدیمی ترین کانال ها به شمار می آید نیز به عنوان کانال تاسیساتی و آبرو مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور آشنایی بیشتر با انواع کانال های پیش ساخته تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


آشنایی با کانال پیش ساخته
همانطور که از نام این نوع کانال ها مشخص است، نوعی کانال آب پیش ساخته به شمار می آید که به منظور هدایت آبهای سطحی در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کانال پیش ساخته آب در واقع محصول خارجی محسوب می شود که توسط شرکت های معروف نیکول کشور فرانسه و هاراتون کشور آلمان طراحی و تولید می شود و به کشور ایران عرضه خواهند شد. به کانال های پیش ساخته هدایت آب که مصارف متعددی دارند، آبرو یا ترنچ و گاتر نیز گفته می شود.

این کانال های پیش ساخته آبرو برای جمع آوری و هدایت آب های سطحی در کف انواع محوطه ها مورد استفاده قرار می گیرند. جنس بدنه اغلب گاترهای کف از پلی پروپیلن یا پی وی سی می باشد و نوع گریل به کار رفته در آن با توجه به نوع استفاده از جنس فلز یا پلاستیک می باشد. همچنین کانال های پیش ساخته بتنی نیز وجود دارند که برای هدایت آب و عبور تاسیسات استفاده می شوند.


انواع گاتر پیش ساخته آب
محصولات پیش ساخته ای که به عنوان کانال پیش ساخته آب از کشورهای مختلف به ایران وارد می شوند و برای هدایت انواع آبهای سطحی مورد استفاده قرار می گیرند در انواع طرح ها و مدل ها طراحی و تولید می شوند. گاترها یا کانال های پیش ساخته با توجه به نوع جنس بدنه و نوع گریل به کار رفته در ساخت آنها از انواع مختلفی می باشند. از کانال های پیش ساخته آب، می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

    کانال های پیش ساخته بتنی
    کانالهای پیش ساخته ناودان
    کانالهای پیش ساخته گریتینگ( گاتر پارکینگ، گاتر استخر، گاتر رمپ، گاتر صنعتی و...)
    انواع گاتر از لحاظ نوع گریل( گاتر استیل، گاتر چدنی، گاتر گالوانیزه، گاتر پلاستیکی و ...)


انواع گاتر با توجه به نوع درپوش
هر یک از گاترها یا کانال های پیش ساخته با طول، عرض و ارتفاع متنوعی ساخته می شوند و در کلاس های وزنی متفاوتی به بازار عرضه شده اند که دارای درپوش ویژه متناسب با نوع کاربری می باشند. در ادامه انواع کانال پیش ساخته با درپوش متفاوت را نام خواهیم برد:

    کانالهای پیش ساخته با درپوش چدنی
    کانالهای پیش ساخته با درپوش پلی آمید
    کانالهای پیش ساخته با درپوش گالوانیزه
    کانالهای پیش ساخته با درپوش استنلس استیل
    کانالهای پیش ساخته با درپوش پی وی سی
    کانالهای پیش ساخته با درپوش پلی پروپلین


کاربردهای کانال پیش ساخته آب
از کانال پیش ساخته آب یا گاتر به منظورهای مختلف با توجه به فضای مورد نظر استفاده می شود. این قطعات پیش ساخته برای مصارف مختلفی جهت جمع آوری و هدایت آبهای سطحی مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از مهمترین کاربردهای کانال پیش ساخته آب عبارتند از:

    استفاده در پارکینگ و رمپ انواع ساختمان ها
    استفاده در محوطه سازی و فضای سبز
    سوله ها و آشپزخانه های صنعتی
    استفاده در حمام و پشت بام
    استفاده در معابر شهری
    کشتارگاه های صنعتی
    استخرهای وسیع و گسترده ، سونا ، جكوزی و پارک های آبی
    آزمایشگاه ها و محیط های بیمارستانی
    استفاده در محوطه سازی و فضای سبز
    سالن های کارخانجات مواد غذایی، شوینده ها و ...
    و...


استانداردهای ساخت کانال های پیش ساخته آب
این کانال های پیش ساخته براساس استانداردهای زیست محیطی طراحی و تولید می شوند. استفاده از کانال پیش ساخته هیچ تاثیر مخربی بر محیط و مایعات عبوری ندارد و پسماند پلیمری یا مواد مسموم کننده به آب منتقل نخواهد شد. از مهمترین استانداردهای کانال پیش ساخته آب، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    دارنده استاندارد اروپایی EN 1433 و نشان استاندارد   CE
    دارنده گواهینامه iso 9001 – 2000 Version (AF AQ) از سال 2003 میلادی
    دارنده گواهینامه  iso 14001 (AFAQ)

شرکت های نیکول فرانسه و هاراتون آلمان در قبال محصولات خود، 24 ماه گارانتی رفع مشکل ناشی از مواد سازنده و ساخت کانال پیش ساخته را به مشتریان ارائه می دهند.
آشنایی مختصر با برخی از گاترها

کانال های پیش ساخته در انواع اقسام کاربری های مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به نوع مصرف از جنس بدنه متفاوت و درپوش مناسب استفاده می شود. در ادامه قصد داریم تا چند نمونه از گاترهای آب پرکاربرد را به طور مختصر معرفی کنیم:

    گاتر رمپ
گاترهای رمپ با استفاده از گریل پیش ساخته چدنی یا پلی آمید تولید می شوند و برای استفاده در رمپ ورودی پارکینگ انواع ساختمان ها و پارکینگ های طبقاتی طراحی و ساخته شده اند. این نوع کانال پیش ساخته با توجه به کاربری باید در برابر نیروی بیش از حد اتومبیل در هنگام عبور در شیب مقاوم باشد. از پرکاربردترین گریل رمپ پارکینگ می توان به گریل های پلی آمید، چدنی و ... اشاره کرد.

    گاتر پارکینگ
گارترهای پارکینگ به منظور جمع آوری و هدایت آب های سطحی حاصل از بارش باران یا شستشوی پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کانال پیش ساخته به نوعی زیر مجموعه گاتر رمپ محسوب می شوند که در انواع گریل های چدنی، پلی آمید، کامپوزیتی و گالوانیزه ساخته شده می شوند و در پارکینگ ساختمان های مختلف به کار می روند.

    گاتر استخر
نوع دیگر از گاتر یا کانال پیش ساخته که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، گاتر استخر به شمار می آید. این گاترها در عرض 13 الی 20 سانتیمتر طراحی و تولید می شوند و برای استفاده در استخر کاربرد دارند. از این گاترها در بخش های مختلف مجموعه های آبی یا پارک آبی مانند کف سونا، جکوزی، زیر دوش و ... استفاده می شود. از مهمترین گریل استخر، می توان به گاتر استیل، پی وی سی، پلی آمید، گالوانیزه، چدن و ... اشاره کرد.

    گاتر صنعتی
نوع دیگر از گاترها که برای هدایت آبهای سطحی کارخانجات و کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند، گاتر صنعتی نامیده می شوند. این گاترها از مقاومت بسیار مناسبی در برابر انواع مواد برخوردارند و به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در آشپزخانه های صنعتی کاربرد دارند. از انواع گریتینگ های مختلف گاتر صنعتی، می توان گریتینگ های ضد اسید مانند استیل و پلی آمید، چدن، گالوانیزه را نام برد.


آشنایی با کانال پیش ساخته بتنی
کانال پیش ساخته بتنی از اولین تولیدات شرکت های هاراتون آلمان نیکول فرانسه به شمار می آِید که در بسیاری از پروژه های صنعتی و شهری مورد استفاده قرار می گرفت. کانالهای پیش ساخته بتنی اغلب با گریتینگ های گالوانیزه یا چدنی مورد استفاده قرار می گیرند. سطح داخلی کانال پیش ساخته بتنی به صورت شیب دار طراحی و ساخته می شود تا تخلخل بتن مانع کاهش سرعت عبور آب و متوقف شدن آن نشود. اما کانال های پیش ساخته نسل جدید که از جنس پی وی سی یا پلی پروپیلن ساخته می شوند با توجه به صیقلی بودن دیواره و کف کانال، آب با کمترین فشار جریان می یابد و بدون هیچ شیبی ساخته می شوند و کاملا تراز شده در داخل بتن قرار داده می شوند. از معایب کانال پیش ساخته بتنی، می توان موارد زیر را نام برد:

    وزن بسیار زیاد
    نشست رسوب و لجن در کف و دیواره کانال
    اجرای سخت و مشکل
    برخورداری از حداکثر طول 20 متری ماژول ها


مشخصات ساخت کانالهای پیش ساخته بتنی
به طور کلی کانالهای پیش ساخته بتنی به 2 منظور کاربرد در تاسیسات و آبرو طراحی می شوند. از کانال های تاسیساتی به منظور عبور انواع لوله و کابل های برق، آب، گاز، کابل های مخابراتی و ... و از کانال های پیش ساخته آبرو به منظور جمع آوری و هدایت آبهای سطحی و آبهای زیر جاده ای استفاده می شود.  لازم به ذکر است که این کانال ها با توجه به نوع کاربرد در ابعاد و اشکال مختلف ساخته می شوند. از مشخصات عمومی ساخت کانالهای پیش ساخته بتنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    جنس کانال: بتن مسلح
    شکل مقطع کانال: مستطیلی و U شکل
    عیار سیمان: 400 کیلوگرم بر مترمکعب
    رده بتن مورد استفاده: 300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
    نسبت آب به سیمان: 0.45-0.4 همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی
    نوع سیمان مصرفی: پرتلند تیپ 2
    آرماتور مصرفی: میلگرد نوع  AIII


کانالهای پیش ساخته بتنی تاسیساتی
 از کانال های پیش ساخته بتنی علاوه بر هدایت و جمع آوری آبهای سطحی برای عبور تاسیسات مختلف نیز استفاده می شود. کلیه تاسیسات شهری مانند لوله های آب، برق، گاز و کابل مخابرات را می توان با استفاده از این کانال های بتنی عبور دارد. از مزایای کانال پیش ساخته بتنی در عبور تاسیسات، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    عدم نیاز به حفر کانال های متعدد
    صرفه جویی در هزینه ها
    سهولت دسترسی به تاسیسات عبوری
    امکان انجام عملیات تعمیر و نگهداری بدون هزینه های اضافی
    و...

خرید و فروش کانالهای پیش ساخته
کانال پیش ساخته در انواع مدل ها و سایزها با توجه به نوع کاربرد طراحی و ساخته می شوند. کانال پیش ساخته ساخت کشور فرانسه و آلمان می باشد که توسط نمایندگی های مختلف به بازار ایران عرضه خواهد شد. اگر قصد تهیه و خرید کانال های پیش ساخته در جنس و سایز مختلف را دارید، می توانید به نمایندگی های معتبر و سایت های مجاز مراجعه کنید.

کامنت بگذارید